Прочетен: 5347 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 31.10.2009 18:45
В предишната публикация на тази тема стана дума за редицата на Фибоначи. Нека да припомня как се получава тази редица. [Не губете интерес :), по-нататък ще видите, че тази редица се среща навсякъде в природата.] Първите два члена на тази редица са 1 и 1, а всеки следващ член е сбор от предходните два, т.е. третия член ще бъде 1 + 1 = 2, четвъртият 1 + 2 = 3 и т.н.
1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144,...
Ето тази редица от числа се нарича редица на Фибоначи, а всяко едно от числата, се нарича число на Фибоначи. Например 3 е число на Фибоначи, но 4 – не е, защото не присъства в горната редица.
Как през 1202 година Леонардо Фибоначи, от италианския град Пиза, достига до тази редица от числа, ще ви разкажа в някоя следваща публикация.
А сега да научим нещо интересно. Люспите на шишарката са подредени спираловидно. Ако внимателно разгледате повърхността на шишарката, ще забележите, че спиралите са оформени в две направления – по часовниковата стрелка и в обратна на часовниковата стрелка посока.
Много лесно може да ги очертаете с тебешир, маркер или фулмастер. Забавно е, направете го! Но още по-интересно е, да разберем какъв е броя им.
На горната снимка са онагледени спиралите по часовниковата стрелка. Броят им е 8.
А на тази снимка са онагледени спиралите в обратната на часовниковата стрелка посока. Броят им е 13.
А сега да си зададем въпроса "Какви са тези числа?".
Да, това са числа на Фибоначи. Но чудното е, че това са две последователни числа на Фибоначи.
Щяхме да можем да кажем, че това е случайно съвпадение, ако не беше фактът, че навсякъде, където имаме семена подредени спираловидно (например слънчоглед и т.н.), броят на спиралите по часовниковата стрелка и в обратна на часовниката стрелка посока са винаги две последователни числа от редицата на Фибоначи. Например 5 и 8, или 8 и 13, 13 и 21, ..., 89 и 144, ... но винаги две последователни числа от редицата на Фибоначи.
Следващия път, когато попаднете на шишарка, направете упражнението с преброяването...
BG студент покори и астрофизиката
Защо губим младите си дарования?