Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.03.2010 12:09 - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК!
Автор: hikma Категория: Други   
Прочетен: 8489 Коментари: 15 Гласове:
21

Последна промяна: 25.03.2010 13:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image

Поздравявам всички, които обичат
и почитат днешния хубав празник! image
Благовещение е голям църковнохристиянски празник, утвърден през VII век. Според Светото писание на този ден, девет месеца преди раждането на Исус Христос, на Богородица се явява архангел Гавраил. Той и съобщава, че ще стане майка на Божия син. Тази блага вест дава и наименованието на празника.

image
ДЕВА МАРИЯ – МАРИАМ

Благочестивите мюсюлмани, подобно на християните, хранят особена почит към Дева Мария - Мариам. Тя се споменава трийсет и четири пъти в Корана, докато в Новия Завет - само деветнайсет пъти. За отбелязване е, че никоя друга жена не се споменава поименно в Корана. От сто и четиринайсет глави на Корана осем носят имена на личности и майката на Иса е една измежду тях. Глава 19 е озаглавена "Мариам", а глава 3 е посветена на баща й Имран. Трета и деветнайсета глава са измежду най-поетичните в Корана.

Името Мариам се среща многократно както в Стария, така и в Новия Завет. То има арамейски или староеврейски произход и класическият коментатор на Корана Байдауи (Абдула ибн Омар ал-Байдауи, поч. 1286?) е на същото мнение. Съществуват различни теории за значението на името както между християнски, така и между ислямски учени. Няма доказателства, че то е използвано в Арабия през предислямската епоха. Дж. Е. Брокоп отбелязва в Енциклопедия на Корана, че в Медина Мохамед получава като подарък от византийския управител на Александрия коптска наложница християнка с подобно име - Мария.

Мариам е дъщеря на Имран и Ханна. Въпреки че Коранът не споменава името на майката на Дева Мария, както класически така и съвременни коментатори на Корана казват, че нейното име е Ханна. Бащата на Мариам, подобно бащата на Мохамед, умира преди раждането й.

Новият Завет не споменава нищо за детството на Дева Мария и докато евангелистите Матей и Лука описват произхода на благочестивия Йосиф [Мат. 1:1-17 и Лука 3:23-38], Коранът дава накратко родословието на Мариам: "Аллах избра над народите Адам и Нух, и рода на Ибрахим, и рода на Имран потомство едни от други. Аллах е всечуващ, всезнаещ" [Коран 3:33-34].

В Корана историята на Дева Мария започва още преди раждането й. Ханна иска да посвети на Бога детето в утробата си. Коранът описва така молитвата на майка й, с която тя я посвещава на Бога, и нейното раждане: "Когато жената на Имран рече: "Господи мой, посветих онова, което е в утробата ми, единствено на Теб да служи. Приеми го от мен! Наистина Ти си Всечуващия, Всезнаещия". И когато го роди, каза: "Господи, родих го женско" [Коран 3:35].

Ханна очаква да роди отроче, което да стане книжник или религиозен водач, и в първия момент е разочарована, но Бог има други и по-добри планове. По-нататък в трета глава четем: "А Аллах най-добре знаеше какво е родила. Мъжкото не е като женското. "И я назовах Мариам. И Те моля да я закриляш от прокудения сатана заедно с потомството й!" [Коран 3:36].

Бог приема Мариам така, както е поискала в молитвите си нейната майка: "И я прие нейният Господ с хубав прием, и я отгледа като хубав кълн" [Коран 3:37].

Дева Мария израства чиста и благонравна. Тя е поверена на грижите на нейния чичо, свещеника Закария, който я настанява да живее в една ниша (михраб), или в молитвено помещение на храма. Всеки път, когато Закария влиза при нея, открива, че тя е снабдявана с храна по чуден и свръхестествен начин: "и я повери на Закария. Всякога, щом Закария влизаше при нея в нейното светилище, намираше там препитание. Рече: "О, Мариам, откъде имаш това?" Тя рече: "От Аллах е. Аллах безмерно дава препитание комуто пожелае" [Коран 3:37]. След като чува отговора на Мариам, Закария отправя молитва към Бога: "Господи мой, дари ми от Теб добро потомство! Ти си Чуващия зова" [Коран 3:38].

Въпреки че бил възрастен и съпругата му безплодна, Бог благославя Закария и съпругата му Елисавета с дете, което те ще нарекат Йоан, станал по-късно Кръстителя на Иисус Христос, когото Коранът нарича Яхя: "И както стоеше, молейки се в светилището, ангелите го призоваха: "Аллах те благовества за Яхя, който ще потвърди Слово от Аллах, ще бъде господар, целомъдрен и пророк от праведниците". Рече: "Господи мой, как ще имам син, когато вече ме застигна старостта, а жена ми е бездетна?" [Коран 3:39-40]. На скептицизма на Закария Бог отговаря по подобаващ начин: "Рече: "Така! Аллах прави каквото пожелае" [Коран 3:40].

И в Новия Завет Ангел Гавриил също потвърждава Божието всемогъщество: "Ето и Елисавета, твоя сродница, наричана неплодна, и тя зачена син в старините си, и е вече в шестия месец; защото у Бога няма да остане безсилна ни една дума" [Лука 1:36-37].

Коранът описва Мариам като изключително благочестива жена: "И когато ангелите рекоха: "О, Мариам, Аллах те избра и те пречисти, и те избра над жените от народите!" [Коран 3:42]. Ислямското предание сунна говори как, когато помолили Пророка Мохамед да назове най-съвършената живяла някога жена, той назовал Дева Мария. Класическият коментатор на Корана Ибн Исхак нарича Мариам "девицата, добра и пречиста".

С описанието на необикновени събития от живота на майката Коранът подготвя читателите или слушателите за друго необичайно събитие - зачеването и раждането на нейния син Иса, без баща, по Божия воля.
Мариам заема толкова високо място в исляма, че се описва като постигнала духовно съвършенство и се почита от мюсюлманите заради нейната благочестивост. Поради тези нейни качества Мариам е пример за подражание за мюсюлманките по целия свят. Но не само мюсюлманките почитат Мариам, тя е пример и за мъжете. Коранът я описва като "всеправдива" (сиддика). "Месията, синът на Мариам, е само пратеник, преди когото отминаха пратеници, а майка му е всеправдива" [Коран 5:75]. Над тази категория благочестиви хора стоят само пророците. Мюсюлманите благоговеят пред Мариам, тъй като в Корана тя е описана и като една "от набожните": "И повярва тя в Словата на своя Господ, и в Неговите писания, и бе от набожните" [Коран 66:12]. На арабски думата "набожни" (канитин) е от мъжки род множествено число, което подчертава факта, че тази добродетел на Мариам не е характерна само за женския пол, тя може да бъде пример както за жените, така и за мъжете. Духовността на Мариам е една от нейните открояващи се черти, на която всички мюсюлмани се стремят да подражават.

Нито в Корана, нито в Библията Мариам се нарича Дева Мария, титла дадена й по-късно от християните, но и двете свещени книги подчертават нейното девичество (девство).

Както в евангелията, така и в Корана значението на Мариам произтича от това, че е майка на Иисус Христос. Тя няма друга роля и както в християнските текстове, така и в Корана Мариам със скромност и покорство приема Божията воля: "О, Мариам, смири се пред своя Господ и сведи чело до земята в суджуд, и се кланяй с покланящите се!" [Коран 3:43]; в Евангелието според Лука: "Тогава Мариам рече: ето рабинята Господня; нека ми бъде по думата ти" [Лука 1:38]. Покоряването на Божията воля е основно изискване както при исляма, така и при християнството, и се смята за основа за разбирането на някои от най-дълбоките им духовни тайни.

Християнските предания за детството на Дева Мария нямат потвърждение в текстове от Новия Завет, но както посочва Йозеф Имбах, съществуват множество такива разкази в новозаветните апокрифи. Например в Протоевангелието на Яков и Евангелието на Псевдо-Матей. Не съществува библейски паралел и на кора-ничната история за отглеждане на Мариам в ниша на храма или от Захария, но евангелист Лука съобщава, че по време на своята бременност Мария е престояла три месеца в дома на Захария: "И като стана Мариам през тия дни, отиде набързо в планинската страна, в град Иудин, и влезе в дома Захариев и поздрави Елисавета... И остана Мариам с нея около три месеца, и се върна у дома си" [Лука 1:39-40, 56].

Съгласно апокрифното Протоевангелие на Яков (8:1) Дева Мария е отнесена на тригодишна възраст в храма, където Захария бил свещеник, и "докато Мария живееше в храма Господен, тя бе хранена като гургулица и получаваше храна от ръката на един ангел".

Апокрифното Евангелие за рождението на Дева Мария в глава първа, стихове 5 и 6, описва така живота на родителите на Дева Мария - Иоаким и Анна: "По този начин те живяха благочестиво около двайсет години, без да имат деца, но с Божията благосклонност и уважение на човеците. И те се зарекоха, ако Бог ги дари с рожба, да я посветят в служба на Господа".

Въпреки приликите между образа на Дева Мария в Новия Завет и Корана, различия съществуват. Главното е различното възприемане на Иисус Христос (Иса ал-Масих). Според християните Дева Мария е родила не просто човека Исус, но и Син Божий. Затова Вселенският събор в Ефес през 431 г. сл. Хр. я провъзгласява за Богородица.

[Иисус Христос в Корана, Радко Попов, Издателство "Омофор"]


Тагове:   Благовещение,


Гласувай:
21



Следващ постинг
Предишен постинг

1. priqtel12 - Честито Благовещение!
25.03.2010 13:47
Усмивки!!!!
цитирай
2. aqualia - Честито Благовещение, Икра!
25.03.2010 14:09
:)))
цитирай
3. hikma - Весели празнични дни!
25.03.2010 15:13
Поздрави, priqtel12, aqualia...
цитирай
4. ckarlet - Да, днес е хубав християнски пра...
25.03.2010 16:24
Да, днес е хубав християнски празник! Нека всеки получи блага вест!
цитирай
5. elidea - В Деня на благата вест, честит празник!
25.03.2010 18:04
Поздрави, hikma! Благодаря от сърце за невероятните текстове, които чета в твоя блог! В днешния ден се вярва, че ако видиш щъркел в полет, ще е на добро :) Пожелавам ти небе пълно с криле!
цитирай
6. kasnaprolet9999 - Бъди благословена, бог е един, а религии много, защото са сътворени от хората, за по-лесно възприемане.
25.03.2010 18:17
Виж една блага вест: "На 25 март, празника Благовещение, Ливан ще отбележи националния празник за християни и мюсюлмани. Решението е взето от министерския съвет по предложение на премиера, Саад Харири. В комюникето на министерския съвет се казва, че Харири е дал идеята за инициативата тъй като „Дева Мария е общ знаменател за християни и мюсюлмани и има специало място в двете религиозни традиции, както Библията и Корана”. Свещените книги и на двете религии потвърждават, че Христос е роден от девицата Мария, което е общ принцип на вярата за християни и мюсюлмани. „Това е и основния мотив за учредяването на националния празник, който ще отбележи културното и религиозно единство между християни и мюсюлмани и ще бъде придружен от съвместна социално, културна и религиозна програма”, се казва в комюникето. До обябяването на националния празник, по традиция, мюсюлмани и християни се молят заедно по време на „Деня на Благовещението” в марииното светилище в Хариса, отстоящо на 20 километра от Бейрут. „Настоящата инициатива може да послужи за пример и в други страни”, допълва комюникето."

цитирай
7. tili - Както обикновено - постингът е великолепен!
25.03.2010 18:29
Точно и ясно! Благодаря ти, както и на Пролет за благата ливанска вест ;-)))
Нали от Ливан е дошъл един от даровете на тримата влъхви за Младенеца!
цитирай
8. lotos16 - Благодаря за поздрава, Хикма!
26.03.2010 06:55
Усмихнат ден ти желая днес! И весел уикенд за теб и семейството!
цитирай
9. pegas08 - Добър човек си!
26.03.2010 07:17
Не разбирам от религия, но си добър човек!
цитирай
10. hikma - До pegas08
26.03.2010 09:28
pegas08 написа:
Не разбирам от религия, но си добър човек!


Здравей, твоят коментар е най-блестящият, който съм получавал някога :))), почувствах се като във филмите на Робърт Де Ниро "Анализирай това" и "Анализирай онова" :))) благодаря ти, абе, и който пише стихове, и който пише разкази, и който пуска музика, са добри хора, всъщност аз досега лош човек не видях в нашето блог общество... Хубав ден, усмихна деня ми, усмихнат да бъде и твоят!
цитирай
11. hikma - Благодаря lotos16
26.03.2010 09:29
lotos16 написа:
Усмихнат ден ти желая днес! И весел уикенд за теб и семейството!


Весело настроение и за теб, и за твоето семейство, пожелавам и аз... :)
цитирай
12. hikma - Здравей tili
26.03.2010 09:30
tili написа:
Точно и ясно! Благодаря ти, както и на Пролет за благата ливанска вест ;-))) Нали от Ливан е дошъл един от даровете на тримата влъхви за Младенеца!


Постинга го направих набързо, вчера усетих празничното настроение у хората, узнах за благовещението и се сетих за този текст, и се получи постинг :) Хубав ден и на теб!
цитирай
13. cocolina - Чудесен начин да съобщиш Благата вест!
26.03.2010 11:30
Четох постинга на един дъх, благодаря ти - чудесен е този материал, не съм попадала на него досега. Пожелавам ти прекрасен ден!
цитирай
14. candysays - Здравей, hikma :)
26.03.2010 12:52
И аз ти благодаря за този текст, ценен е..
Желая ти хубав уикенд! :))
цитирай
15. gothic - Благодарности и от мен!
26.03.2010 15:31
Благодарности и от мен!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: hikma
Категория: Други
Прочетен: 1369838
Постинги: 262
Коментари: 1535
Гласове: 5416
Архив