Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.06.2010 15:19 - “СКРОМНИЯТ ЖИВОТ Е НАЙ-ВИСШАТА ЖИТЕЙСКА ФИЛОСОФИЯ”
Автор: hikma Категория: Други   
Прочетен: 8082 Коментари: 15 Гласове:
30

Последна промяна: 24.06.2010 17:58

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Постингът ми този път е за Омар Фарук Текбилек. Негово е изпълнението от предишния ми постинг. С неговата музика се запознах, когато у нас бяха пуснати дисковете от серията Budha Bar. Световно известният творец е роден в турския град Адана, градът, който е подслонил византийската и ислямската култури, а от географска гледна точка, продължава да бъде дом на различни фолклори.

image

Музикалният талант на Текбилек се проявява още в детските му години. Той и по-големият му брат са родени музиканти, смятат техните родители. “Той е моят е извор на вдъхновение и гордост”, казва Текбилек за брат си. Въпреки че първоначално специализира свирене с ней (вид флейта), Омар Фарук Текбилек проявява интерес към различни музикални инструменти. Първият му учител го учи да свири на саз в замяна на което малкият Омар помага в музикалния магазин на своя учител. Благодарение на този магазин, той се запознава и научава различните ритми в турската музика, тоналностите и тяхното приложение.

image

Любовта е три вида. Първата е любовта към Всевишния. Суфистката музика изразява тази любов. Втората е любовта между хората. Тя се изразява от романтичната музика. Третата е любовта ни към живота. Тя се изразява от фолклорната музика. Моята музика е четиристранна. Суфистката, романтичната и фолклорната музика заемат трите страни, а четвъртата страна се оформя от моето въображение и съчетаването на първите три, казва Омар Фарук Текбилек.

В периода на специализация в областта на музиката Текбилек проявява интерес към суфизма. Днес, “Аз продължавам да се развивам”, казва той и добавя: “За мен музиката е безкрайна. Суфизмът и музиката са се прегърнали и са взаимно проникнати. Свиренето е като отправянето на молитва.”

През 1967 г. шестнадесет годишният Текбилек пристига в Истанбул, където се запознава с дервишите мевлеви [по-известни като “танцуващите дервиши” заради особения танц, натоварен с медитивна функция, основан от наследниците на Джеляледдин Руми (поч. 1273)]. Впечатлява се от техния мироглед, тълкуването на музиката, съчетаването на звуците от различните култури и от техните души. Не се присъединява към мевлевийски орден, но суфитската музика е в основата на неговата музика. По-късно се запознава с музиканти, популярни със своите алтернативни възгледи относно музиката – Исмет Сърал (кларинет, саксофон), Бурхан Тонгуч (тъпан). Запознава се с различните видове звучене, а в съзнанието му се заражда, развива и обогатява музиката, която той нарича “Дървото на търпението”, създава собствено звучене, което в бъдеще ще го прослави по целия свят като уважаван музикант и виртуоз.

През 1971 година двадесет годишният Текбилек за първи път стъпва на американска земя като член на група по класически турски фолклор и Дървото на любовта започва да се развива в съвсем различна посока. Връща се в Турция и отслужва военната си служба. През 1976 година заживява трайно в Америка. Създава група  от изпълнители с близкоизточни корени и заедно с тях свири в различни клубове. Следващите години са изпълнени с редица трудности. Животът му се променя, когато през 1988 година се запознава с известния музикален продуцент Brian Kean.

image

Започва да работи с Keane върху изложбата “Suleyman The Magnificent”, представена в New York Metropolitan Museum of Art и върху филм със същото заглавие. Този проект е важна и огромна стъпка към последвалите 13 албума, които прославят Омар Фарук Текбилек по целия свят.

image

Човекът взема това, което вижда. Посетих всяко кътче на Америка, не съм имал лоши чувства към никого, не съм се обезпокоявал от никого, защото гледах с хубаво на всеки. През целия си живот не съм срещал човек, когото да не заобичам, защото търсех хубавите страни на всеки един човек. Ако изоставите предразсъдъците спрямо другите, и към вас никой не ще погледне с предразсъдък, казва Текбилек.

Омар Фарук Текбилек майсторски съчетава източното и западното звучене със своята философия за живота, и докато създава албумите си, чрез които с тежки и сигурни крачки напредва към световната музикална сцена, той работи с редица майстори на музиката, начело с Don Cherry, Karl Berger, Ginger Baker, Ofra Haza, Peter Erskine, Trilok Gurtu, Simon Shaheen, Bill Laswell, Mike Mainieri, Michael Askill, Arto Tuncboyaciyan, Nusrat Fateh Ali Khan, Jai Uttal, Hossam Ramzy, Glen Velez. Албумите си подготвя с музиканти от различни страни и култури, начело с Гърция, Израел, България, Иран и Испания и др. Извън Америка изнася концерти в Австралия, Франция, Испания, Англия, Израел, Гърция и др. Неговата музика озвучава и редица филми, например “Шпионски игри” с Робърт Редфорд и Брад Пит. В последния му албум “Alif”, подготвен съвместно с Steve Shehan, продуцента на Paul Simon, участва популярният гръцки вокалист Glykeria и виртуозът на китарата Jose Antonio Rodrigez, а резултатът е безподобен проект в стил световна музика.

image

“Музиката е общият ни език, нашата обща любов. Благодарение на музиката и танца бихме могли да споделим обща братска атмосфера. Това никак не е трудно”, казва Омар Фарук Текбилек. Философията, която Текбилек приема за своя мисия да представя чрез музиката си, е базирана на братството на народите, взаимната проникнатост на културите и скромният начин на живот като най-висшата житейска философия.

 

Oмар Фарук Текбилек – Аз съм

Аз съм,
гост съм аз,
в града на моето тяло гост съм аз.

Всяко кътче,
всяко кътче е една градина...
една различна градина.
Розите в града на моето тяло,
зюмбюлите, лалетата...

Аз съм,
гост съм аз.
Аз съм,
гост съм аз,
в града на моето тяло гост съм аз...

Аз съм... аз съм...
Аз съм... гост съм аз...

image

Омар Фарук Текбилек казва, че когато създава музика, се чувства сякаш отправя молитва. "Когато се слея със себе си и с Истината, и когато музиката стане израз на любовта към Него, тогава усещам нотите като духовна благодат, която ми се дарява", казва Текбилек и добавя: “Когато вляза в студиото, плача непрестанно. Разполагам с много музикални инструменти, чрез които изразявам душевните си вълнения. Така изразени, чувствата са искрени. Защото музиката е моята духовна храна.”

image

“Ако искаш Истината да откриеш, иди и погледни човека,
Създал те е с личност милосърдна и с образ човешка.”
image





Тагове:   Омар,


Гласувай:
30



Следващ постинг
Предишен постинг

1. universalnite1neo - Много точно казано. Скромният ж...
23.06.2010 16:14
Много точно казано. Скромният живот е гаранция, че развитието ще протича хармонично . Поздравления за постинга :)
цитирай
2. hikma - благодаря, universalnite1neo!
23.06.2010 16:26
обществото днес е консуматорско, първо купуваме, след това се замисляме дали си е струвало, заобиколени сме от купища вещи, но по-лошото е, че същотото важи и за чувствата ни, натоварваме се излишно с нерви и лоши емоции, ако щете и греховете също са излишна тежест, а скромният живот, както и ти казваш universalnite1neo, е достатъчна гаранция за хармоничен живот...
цитирай
3. razkazvachka - ... не защото е лишение, а защото е съхранение на душата от лишение
23.06.2010 16:59
от общуване с бога във всичките постижими форми, посоки и движения..
цитирай
4. hikma - Привет, razkazvachka!
23.06.2010 17:05
Красива е мисълта ти, благодаря ти...
цитирай
5. shaffi - мисли на
23.06.2010 18:41
дълбоко вярващ човек ..в красотата и смисъла на живота..интересна личност, която сега откривам чрез постинга ти..поздрав
цитирай
6. hikma - поздрав и на теб shaffi
23.06.2010 18:53
shaffi написа:
мисли на дълбоко вярващ човек... в красотата и смисъла на живота... интересна личност, която сега откривам чрез постинга ти... поздрав


Въпреки, че е творец от световна величина, няма информация на български език за този човек, всъщност той е работил и с наши музиканти. Аз събрах от нета и направих тази компилация и се радвам, че съм първият, който пише за него. От около една-две седмици съм под въздействието на неговата магнетична музика. Скромният живот е най-висшата житейска философия, казва той, но по-важното е, че успява да го приложи на практика - и в живота, и в музиката си... Лека вечер ти пожелавам!
цитирай
7. tonito390 - :)...
23.06.2010 20:00
Не зная защо,но....винаги съм изпитвал респект към такава музика! Точно от тези,източни мотиви,където текст и мелодия се преплитат така сполучливо,лъха едно спокойствие и лека тъга,която не те натоварва,а те кара да си спокоен самия ти.! Адмирации за постинга!
цитирай
8. анонимен - Благодаря,hikma...
24.06.2010 08:08
Че отново ни обогати духовно и ни запозна с музиката на този уникален творец,който чрез музиката си е достигнал както да Създателя,така и до сърцата на хората,като Негови творения.
Велика личност,открил двете най-важни качества на духовно извисената личност-скромността и търпението!
А музиката му носи спокойствието на човек,успял да открие щастието в този временен свят и съумява да го предаде и на нас!

Усмихнат и ползотворен ден,hikma!-Хатидже
цитирай
9. hikma - Привет, Хатидже!
24.06.2010 08:44
Благодаря ти за този ценен коментар! Хубав ден ти пожелавам и аз!
цитирай
10. hikma - tonito390,
24.06.2010 08:45
Радвам се, че постингът ти е харесал и благодаря за хубавия коментар! Приятен ден!
цитирай
11. aqualia - Гост съм аз...
24.06.2010 13:20
...душата знае всичко, и музиката е нейният глас от небесните сфери, затова и Текбилек се моли чрез нея! Прекрасен музикант, поет и философ! Поздравления, hikma!
цитирай
12. monaliza121 - Привет!
24.06.2010 14:42
Благодаря, че ме запозна с този музикант, който беше неизвестен за мен. Да научиш нещо ново си е спечелено богатство. Прочетох с интерес, слушах с удоволствие.
Поздрави!
цитирай
13. tili - Като балсам за сърцето ми
24.06.2010 16:40
е тази музика, която звучи сега! Благодаря, hikma за това, че ме пренесе за малко на небето!

"Влюбените имат една напълно своя религия. Тяхната единствена религия тяхната единствена вяра, е Любовта."

"Когато спят, луна и слънце вземат за възглавница.
Над трите светове, те влизат във четвъртия."

Маулана Джалал ал-Дин Руми
цитирай
14. hikma - трогнат съм
24.06.2010 16:44
от коментарите ви, радвам се изключително, че темата ви е харесала, поздрави за всички ви - akatzijatrendafilova, aqualia, monaliza121 и tili, светло да е в душите ви...
цитирай
15. sarcezlatna - невероятно
27.06.2010 22:22
за мен наученото тук е особено важно по много причини.
поздрави!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: hikma
Категория: Други
Прочетен: 1369913
Постинги: 262
Коментари: 1535
Гласове: 5416
Архив